Networks of idealization, stalking and planning of the violence reflected in university students of the center of Mexico

Autores/as

Palabras clave:

Violence, aggression, couple, networks, knowledge, synapse

Resumen

A neural network supposes a learning that the present work set out to reveal as asymmetries between narratives of sexist violence. A retrospective, descriptive and interpretive study was carried out with an intentional selection of students in a public Institution of Higher Education (IES) in central Mexico. A contemplative structure was revealed, considering the synaptic weights that explained the relationship between the entry, processing and exit of units of idealization, contemplation and conflict planning. Research lines related to the structure of relationships between the categories are suggested. 

Biografía del autor/a

Arturo Sánchez-Sánchez

Doctor en Administración. Profesor de tiempo completo, UniversidadAutónoma de Tlaxcala.Correo electrónico: arturo.sanchez.s@uatx.mx.orcid: https://orcid.org/0000-0001-5453-0478

Cruz García-Lirios

Posdoctorado en Ciencias de la Complejidad. Profesor de asignatura,Universidad Autónoma del Estado de México.Correo electrónico: cgarcial213@profesor.uaemex.mx.orcid: https://orcid.org/0000-0002-9364-6796

Gilberto Bermúdez-Ruiz

Doctor en Administración. Profesor de tiempo completo, UniversidadAnáhuac. Correo electrónico: gibe_gil@hotmail.com.orcid: https://orcid.org/0000-0002-8656-6974

Wilfrido Isidro Aldana-Balderas

Doctor en Educación. Profesor de tiempo completo, UniversidadAutónoma del Estado de México.Correo electrónico: wialdanab@uaemex.mx.orcid: https://orcid.org/0000-0003-3407-7412

Francisco Javier Rosas-Ferrusca

Doctor en Administración Pública. Profesor de tiempo completo,Universidad Autónoma del Estado de México.Correo electrónico: fjrosasf@uaemex.mx.orcid: https://orcid.org/0000-0001-8655-9566

Rosa María Rincón-Ornelas

Doctora en Administración. Profesora de tiempo completo,Universidad de Sonora.Correo electrónico: rosa.rincon@unsion.mx.orcid: https://orcid.org/0000-0002-8947-6501

Luisa Alejandra Puebla-Urbina

Doctora en Administración. Profesor de asignatura, UniversidadAutónoma del Estado de México.Correo electrónico: lpueblau600@profesor.uaemex.mx.orcid: https://orcid.org/0000-0001-5783-5146

Citas

"Amemiya, M. (2020). Retrospective metanalysis on the random and homogeneous effect of the validity of the risk perception scale. American Journal of Applied Scientific Research, 10(4), 25-35.

Carreón, J. (2020). Neural networks of scenarios, phases, roles and discourses of violence on the Internet. Journal of Neurology & Neuro Toxicology, 4(3),1-9.

Carreón, J., Cruz, P.I., & Santos, M. (2015). La administración de temores sociales. Contrastes en un modelo de percepción de la inseguridad en México [Administration of the social fears. Contrast in a model perception of insecurity in Mexico]. Ehquidad, (4),31-60. http://dx.doi.org/10.15257/ehquidad.2015.0008.

https://doi.org/10.15257/ehquidad.2015.0008

Carreón, J., García, C., Quezada, A., Pérez, G., & Mejía, S. (2017). Gobernanza de la seguridad pública en la edificación de la identidad sociopolítica [Governance of public security in the building of sociopolitical identity]. Revista de Psicología de la Universidad Autónoma del Estado de México, 6(12), 32-52.

Carreón, J., García, C., Vilchis, F.J., Martínez, J., Sánchez, R., & Quintana, L.D. (2016). Confiabilidad y validez de un instrumento que mide siete dimensiones de la percepción de seguridad en estudiantes de una universidad pública [Reliability and validity of instrument that measures seven dimensions of security perception in students from a public university]. Pensando Psicología, 12(20),65-76. http://dx.doi.org/10.16925/pe.v12i20.1564.

https://doi.org/10.16925/pe.v12i20.1564

Carreón, J., Hernández, J., Morales, M.L., & García, C. (2013). Hacia la construcción de una esfera civil de inseguridad e identidad pública [Towards the construction of a civil insecurity a public identity sphere]. Eleuthera, 9(2),99-115.

Carreón, J., Hernández, J., Morales, M.L., García, C., & Bustos, J.M. (2014). Contraste de un modelo de fiabilidad social en función de emociones relativas a la seguridad pública [Contrast of a reliability model of social function of emotions for public safety]. Psicumex, 4(2),44-70.

https://doi.org/10.36793/psicumex.v4i2.275

Carreón, J., Hernández, J., Morales, M.L., Rivera, B.L., & García, C. (2013). Civil and fields areas around dimensions of safety and violence. Psychology, 5(2), 9-18.

Cenlerwall, E. (2000). El amor en la adolescencia: Hablemos de sexualidad y de relaciones personales en la escuela[Love in adolescence: let's talk about sexuality and relationships at school].Barcelona, Spain: Ediciones del Serbal.

Entel, R. (2004). Mujeres en situación de violencia familiar[Women in situations of domestic violence]. Buenos Aires, Argentina: Espacio Editorial.

Espinoza Morales, F.; Sánchez Sánchez, A.; Hernández Valdés, J., & García Lirios, C. (2020). Scenarios, phases, roles and discourses of Internet violence in higher education institution. Summa, 2(1),65-82.

García, C. (2015a). Reliability and validity of instrument that measures criminal perceptions. Development & Education, (34),25-33.

García, C. (2015b). Specification a model criminal behavior. Act of Psychology Research, 5(2),2028-2042.

García, C. (2015c). The sociopolitical legitimacy of the administration of public security in Xilitla, San Luis Potosí (México). Management Research, 115(44),24-40.

García, C. (2019). Exploratory factor structure of security public. International Journal of Systems, 23(1),62-86.

García, C. (2020). Specification a model for study of insecurity system. Global Journal of Management and Business Research, 20(1),6-10.

García, C., Carreón, J., & Hernández, J. (2016a). Gobernanza del terror a la delincuencia [Governance of terror a crime]. Eureka, 13(2),168-185.

García, C., Carreón, J., & Hernández, J. (2016b). Public security governance based on ideas of identity and risk perception that have been established by the media within the citizen agenda. Rumbs, 11(13),103-116.

García, C., Carreón, J., Hernández, J., & Méndez, A. (2013). Systems of sociopolitical violence. Polis, 12(36),343-365.

https://doi.org/10.4067/S0718-65682013000300015

García, C., Carreón, J., Hernández, J., Mejía, S., & García, E. (2014). Identidad sociopolítica delictiva en México [Delictual sociopolitical identity in Mexico]. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 14(1),5-16.

https://doi.org/10.18270/chps..v14i1.1341

García, C., Sandoval, F.R., & Aguilar, J.A. (2016). Aproximación al encuadre de los medios impresos en torno a la atención a víctimas del caso Ayotzinapa, Iguala-Guerrero (México) [Approach to the framed of the printed media regarding attention to victims of the case Ayotzinapa, Iguala, Guerrero (México)]. Revista de Comunicación de la Seeci, 20(39),154-161. http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2016.39.154-161.

https://doi.org/10.15198/seeci.2016.39.154-161

González, R. & Santana JD (2001). Violencia en parejas jóvenes: Análisis y prevención. [Violence young couples. Analysis and prevention]. Madrid, Spain: Pirámide.

Gutiérrez, C. (2010). Training for teachers and teachers of basic education in comprehensive sexual health. Guide to the coordinator and coordinator. Secondary level. Mexico.

Harmer, S. (2001) Final report outlining the highlights of the Bully Prevention Project Calgary, AB. Unpublished.

Hernández, J. (2020). Specification of a social intervention model against COVID-19. Biomedical of Scientific & technical Research, 26(3),2000-2004.

Hirigoyen, M.-F. (2006). Mujeres maltratadas. Los mecanismos de la violencia en la pareja [Battered women. The mechanisms of intimate partner violence]. Barcelona, Spain: Paidós.

Lameiras, M. (2004). Programa Agarimos: Programa coeducativo de desarrollo psicoafectivo y sexual [Agarimos Program. Coeducational program of psycho-affective sexual development].Madrid, Spain: Pirámide.

Loizaga, F. (2008). Nuevas técnicas didácticas en educación sexual [New teaching techniques in sex education].Madrid, Spain: McGraw-Hill.

López, A. (2002). Communicative competence, gender identity and teacher training

in Interuniversity Magazine Teacher Training. 30. López, F. (2005). La educación sexual de los hijos [The sexual education of children]. Madrid, Spain: Pirámide.

Mejía, S., Carreón, J., & García, C. (2016). Efectos psicológicos de la violencia e inseguridad en adultos mayores [Psychological effects of violence and insecurity in erderly]. Eureka, 13(1),39-55.

Mejía, S., Quezada, A., & García, C. (2018). Confiabilidad y validez de un instrumento que mide las percepciones de la gobernanza readaptativa penitenciaria [Reliability and validity of instrument that measures the perception of the rehabilitative penitentiary governance]. Revista de Psicología de la Universidad Autónoma del Estado de México, 7(3),80-96.

https://doi.org/10.18634/ctxj.7v.0i.835

Mendoza, D., Carreón, J., Mejía, S., & García, C. (2017). Especificación de un modelo de representaciones propagandísticas en adultos mayores ante la seguridad pública. Tlatemoani, (25), 21-30.

Molina, H.D., Llamas, B., & García, C. (2018). Confiabilidad y validez de un instrument que mide el acoso percibido en internet [Reliability and validity an instrument that measures perceived harassment on the internet]. Eureka, 15(2),225-242.

Oblitas-Béjar, B. (2006). Trabajo social y violencia familiar: Una propuesta de gestión profesional [Social Work and Family Violence: A Professional Management Proposal]. Buenos Aires, Argentina: Espacio Editorial.

Rivera, B.L. (2020). Exploratory structural algorithm of perceived risk factor. International Journal of Humanities & Social Science Invention, 10(8),26-30.

Sandoval, F.R. (2020). Exploratory factor structure of perception risk. European Journal of Environment & Earth Science, 1(10),1-9."

Descargas

Publicado

2020-08-14 — Actualizado el 2020-08-26

Versiones